Driekoningen: Waarom brachten de drie wijzen goud, mirre en wierook mee?
Vandaag, 6 januari, is het Driekoningen! Tijdens dit katholieke feest wordt herdacht dat de wijzen uit het oosten naar de stal kwamen waar Jezus werd geboren. Maar wie waren zij eigenlijk? En waarom brachten ze goud, wierook en mirre mee? In de Bijbel staat dit niet geschreven, maar de schilderkunst geeft antwoorden!
Aanbidding door de Drie Wijzen - Matteus 2:1-22
Drie wijzen reizen vlak na de geboorte van Jezus naar Bethlehem 'omdat ze een ster hebben zien opgaan'. Ze worden bij koning Herodes ontboden en krijgen het verzoek om de geboorte van Jezus te onderzoeken. Daarop volgen ze de ster die ze naar Bethlehem leidt waar Jezus is geboren in een stal. Eenmaal aangekomen geven ze hem geschenken en besluiten ze niet naar Herodes terug te keren. De aanbidding van de drie wijzen is een veel geportretteerde gebeurtenis, die in de kunst is ontwikkeld tot een iconisch tafereel met vaste elementen.
Edward Burne Jones - the Star of Bethlehem (detail)
De wijzen Caspar, Melchior en Balthasar hebben ieder een eigen afkomst. Caspar was en jonge blanke man, die afkomstig was uit India. Melchior komt uit Perzië en was van middelbare leeftijd. Balthasar heeft een donkere huidskleur en wordt vaak weergegeven als een wat oudere man die afkomstig zou zijn uit Babylon. De verscheidene afkomst en uiterlijkheden van de drie wijzen symboliseren dat de hele wereld eer betuigt aan de pasgeboren zoon van God. In het schilderij van Edward Burne Jones zijn de wijzen inderdaad verschillend van leeftijd en van huidskleur.
Ter info
Caspar is jong en zwart (Afrikaans; koning van Saba = Ethiopië) en schenkt wierook. Balthazar is van middelbare leeftijd en komt uit Azië (koning van Seba) en schenkt mirre en Melchior een grijsaard (met baard) die goud schenkt en de koning van Tarsis van de eilanden (Spanje/Europa).
Dit is opgenomen in het Armeens kindheidsevangelie en in de Legenda Aurea. Vanaf de 15e eeuw verschijnen de koningen, de wijzen of magiërs met verschillende huidskleuren om de werelddelen aan te duiden.
Ook vertegenwoordigen zij de koningen van west tot oost en de drie levensfasen.
Goud staat symbool voor het koningschap van Jezus.
Wierook voor zijn goddelijke status en zijn priesterschap (vandaar dat de katholiek kerk wierook bij de eredienst gebruikt)
Mirre staat voor de menselijkheid en getuigt van het feit dat Hij zal sterven (mirre wordt aangewend voor het balsemen)
Bron: De 300 belangrijkste scenes in de Christelijke kunst, 2009 - Jo Claes
Edward Burne Jones - the Star of Bethlehem detail)
Edward Burne Jones - the Star of Bethlehem (detail)
Burne Jones was een kunstenaar die werkte in de stijl van de pre-rafaëlieten, een Engelse kunstenaarsgroep die streefde naar eenvoudige en realistische kunstwerken. Qua kleuren, techniek en compositie gingen de pre-rafaëlieten hiermee terug naar de kunst van vóór Rafaël. In "The Star of Bethlehem" is dit bijvoorbeeld goed te zien in het gezicht van Maria, die dezelfde versimpelde vorm en kleur heeft als vroeg-Italiaanse kunst. Edward Burne Jones heeft zich bij het schilderen ook laten inspireren door de Vlaamse meesters uit de 15e eeuw, dit is te zien in de wijze waarop de gewaden van de Wijze zijn geschilderd. De kroon die voor Melchior op de grond ligt, is gebaseerd op de kroon van Maria die Jan van Eyck schilderde in zijn Lam Gods.
Pre-rafaëlitische kunstenaars waren dol op symboliek. In dit schilderij is bijvoorbeeld een engel te zien met de ster in haar handen die de koningen gevolgd hebben om bij Jezus te komen. De ster hoog aan de hemel is een symbool voor het goddelijke. De koningen hadden het geloof dat ze door de ster te volgen 'de verlosser' zouden vinden. Volgens de symboliek volgen gelovigen het licht van God om bij hem te zijn, zoals de ster aan de hemel en zo is het bezoek van de Drie Koningen het begin van het geloof in Jezus Christus.
Bron - Vensters - Auteursrechten: Jeroen de Baaij - All rights reserved